Hoe organiseren we ons onderwijs?
Om zo effectief mogelijk onderwijs op maat te bieden werken wij in clusters (cluster groep 1-2, cluster groep 3-4, cluster groep 5-6, cluster groep 7-8) en zien we de kans om aan de volgende kernwaarden te kunnen voldoen:
- tegemoet komen aan de onderwijs en sociaalpedagogische behoefte van onze leerlingen
- leerlingen begeleiding en coaching krijgen in hun ontwikkeling
- meer professionals kijken in de unit naar het kind doordat ze met meerdere leerkrachten dagelijks met het kind werken en vormen een nog objectiever, completer beeld van de ontwikkeling van het kind
- opbrengstgericht werken: 'Eruit halen, wat erin zit'.
- onze leerlingen voorbereiden op de maatschappij en het voortgezet onderwijs: zelfstandigheid,
- zelfverantwoordelijk leren en sociale vaardigheden worden dus steeds belangrijker.
- instructie geven aan een kleinere groep leerlingen ( maximaal ±20 leerlingen). Omdat we er naar streven om aan maximaal ±20 leerlingen instructie te geven duurt de instructie ook korter
En op het moment dat een leerkracht onverhoopt ziek wordt is de continuïteit, meer dan in een traditioneel systeem, gewaarborgd. En zijn immers nog 2 andere leerkrachten en een ondersteuner verantwoordelijk voor het cluster. Zij kunnen de planning verder bewaken en de vervanger effectief aansturen.