Ouderbetrokkenheid
Ouders zijn belangrijke educatieve en pedagogische gesprekspartners. Het is ons doel om een goed contact te hebben met u als ouder. We bouwen aan een goede vertrouwensband en een goede samenwerking. Zo zorgen we ervoor dat de twee opvoed- en leeromgevingen, thuis en op Windekind, goed op elkaar zijn afgestemd. Alleen als wij als medewerker van basisschool Windekind goed met elkaar samenwerken, kan uw kind optimaal begeleid worden. Dat vereist zoveel mogelijk afstemming tussen de medewerker en de ouders.
We leren de kinderen goed kennen en wisselen ervaringen en aanpak uit. Deze afstemming komt ten goede aan een gezonde ontwikkeling en het welbevinden van uw kind.
Als ouder kent u uw kind het beste. Daarom nodigen wij u uit om informatie over uw kind met ons te delen, zodat wij hiermee rekening kunnen houden bij onze opvang in ons onderwijs. Andersom willen wij u informeren over de ontwikkeling die uw kind op de opvang/school doormaakt, zodat u die ontwikkeling kunt ondersteunen, ook thuis. Uit onderzoek blijkt dat ouderbetrokkenheid heel belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Als ouders betrokken zijn bij de ontwikkeling van het kind, is ook het kind meer betrokken bij zijn eigen ontwikkeling. En dat leidt tot een optimale ontwikkeling.
De gewenste driehoek: kind, ouders en de school/leerkracht
Opvoeding en ontwikkeling staan naast elkaar. Je kunt ze van elkaar onderscheiden, maar ze zijn zeker niet te scheiden. Opvoeding houdt niet op wanneer uw kind de voordeur uit stapt en de ontwikkeling vindt niet alleen achter de schooldeur plaats.
Het beste klimaat voor uw kind wordt gecreëerd wanneer kind, ouders en school met elkaar in verbinding zijn. Dan
wordt de gewenste driehoek gecreëerd. In verbinding zijn betekent: voelen vanuit je hart met het verstand erbij. Het gaat om luisteren, begrijpen, accepteren en respecteren (inlevingsvermogen).
Oudercontacten
Basisschool Windekind organiseert regelmatig bijeenkomsten waarin ouders en medewerkers met elkaar in gesprek kunnen gaan, b.v.:
- Bij het brengen en halen van de kinderen in cluster 1-2;
- We organiseren voor ouders inloop, clusteravonden en infoavonden voor nieuwe ouders;
- We organiseren aan het begin van het schooljaar een gezamenlijk feest;
- De kennismakingsgesprekken in de derde week van het schooljaar
- Oudergesprekken over de ontwikkeling van het kind