Organisatie van ons onderwijs
Om zo effectief mogelijk onderwijs op maat te bieden werken wij in clusters (cluster groep 1/2, cluster groep 3/4, cluster groep 5/6, cluster groep 7/8) en zien we de kans om aan de volgende kernwaarden te kunnen voldoen:
- tegemoet komen aan de onderwijs en sociaalpedagogische behoefte van onze leerlingen
- leerlingen begeleiding en coaching krijgen in hun ontwikkeling
- meer professionals kijken in de unit naar het kind doordat ze met meerdere leerkrachten dagelijks met het kind werken en vormen een nog objectiever, completer beeld van de ontwikkeling van het kind
- opbrengstgericht werken: 'Eruit halen, wat erin zit'.
- onze leerlingen voorbereiden op de maatschappij en het voortgezet onderwijs: zelfstandigheid,
- zelfverantwoordelijk leren en sociale vaardigheden worden dus steeds belangrijker.
- instructie geven aan een kleinere groep leerlingen ( maximaal ±20 leerlingen). Omdat we er naar streven om aan maximaal ±20 leerlingen instructie te geven, duurt de instructie ook korter
En op het moment dat een leerkracht onverhoopt ziek wordt is de continuïteit, meer dan in een traditioneel systeem, gewaarborgd. En zijn immers nog 2 andere leerkrachten en een ondersteuner verantwoordelijk voor het cluster. Zij kunnen de planning verder bewaken en de vervanger effectief aansturen.
Groepsstructuur
Het cluster 1/2 werkt groepsdoorbrekend met 4 heterogene (gemengde) basisgroepen.
Vanaf cluster 3/4 werken we in de ochtend met homogene (enkele) jaargroepen. We hebben van elke leerjaar twee groepen. Deze twee leerjaargroepen werken intensief samen en bieden in de ochtend dezelfde lessen op hetzelfde moment, maar dan afgestemd op het niveau van de leerlingen aan. Het kan dus zijn dat een leerling voor een bepaald basisvak naar de andere leerjaargroep gaat. Hier wordt dus leerjaar-doorbrekend gewerkt.
In de middaguren wordt er clusterdoorbrekend gewerkt voor de wereld-oriënterende en de creatieve vakken.
Continurooster
Basisschool Windekind hanteert een continurooster.
Alle kinderen blijven tussen de middag op school. De kinderen nemen eigen eten/drinken mee naar school. De kinderen eten met de eigen leerkracht in hun groep (15-20 minuten) en gaan daarna met overblijfvrijwilligers naar buiten (25-30 minuten). Bij slecht weer blijven de kinderen binnen.
De eindtijden zijn als volgt geregeld:
- Op maandag, dinsdag en donderdag is de eindtijd 15.00 u.
- Op woensdag voor groep 1 t/m 8 om 12.30 u.
- Op vrijdag voor groep 1 t/m 4 om 12.30 u.
voor groep 5 t/m 8 om 15.00 u.
Er zijn geen kosten aan het overblijven verbonden