Onze missie/visie
Onze missie
Met onze missie 'Windekind daagt je uit' willen we duidelijk maken dat:
- onze kinderen centraal staan
- wij elk kind het onderwijs willen bieden dat het verdient
- leerlingen, het team en de ouders/verzorgers hier allemaal een verantwoordelijkheid in hebben.
We
dagen de leerlingen uit zich optimaal breed te ontwikkelen gedurende de hele periode die zij bij ons op school zitten.
We
dagen onszelf als onderwijsprofessionals uit om afgestemd onderwijs te geven zodat onze leerlingen zich kunnen ontwikkelen op het sociaal emotionele, cognitieve en creatieve gebied, waarbij ze ook andere belangrijke vaardigheden verwerven voor de toekomst (zoals samenwerken en zelfsturing)
We
dagen de ouders uit actief mee te doen en samen bij te dragen aan een optimale ontwikkeling van het kind.
Het bieden van structuur aan de kinderen vinden wij belangrijk. Structuur is overzicht. Overzicht in een wereld waarin alles heel snel gaat en continu alles verandert. Er komt enorm veel op kinderen af, ze moeten nog van alles leren en zich eigen maken. We kunnen kinderen voorbereiden op onze complexe samenleving, door ze ruimte, richting en ruggengraat te bieden. Binnen een afgebakende ruimte keuzes bieden en daar telkens op laten reflecteren. Zo leren we kinderen om in hun eigen tempo steeds meer eigen keuzes te maken. Hierbij mogen ze ook fouten maken, want ook daar leren kinderen juist van. Dit begeleiden we heel nabij zodat het kind zichzelf wel tijdig bij kan sturen vanuit onze coaching. De structuur is de start en biedt veiligheid en zekerheid om jezelf als kind te kunnen ontwikkelen in dergelijke vaardigheden.
Wat houdt structuur dan zoal in?
- Dagritme en weekritme met een kiesplanbord/dag-of weektaak en een instructierooster. Zo weten kinderen waar ze elke dag/week aan toe zijn en kunnen ze vanuit een steeds grotere zelfregie hun leerdoelen gaan bereiken. -
- Heldere regels en grenzen aan gedrag: door positief geformuleerde heldere kaders structuur aan te bieden t.a.v. gedrag (SWPBS)
- Structuur en duidelijkheid in de instructie zijn van belang voor leerlingen. Een heldere didactische structuur en een gestructureerde opbouw van leerdoelen biedt leerlingen overzicht en houvast.
Onze visie
Onze samenleving verandert. Onder invloed van technologische innovaties is kennis sneller toegankelijk en overdraagbaar. De invloed hiervan op de manier waarop leerlingen en leraren leren en samenwerken, is groot. Door de technologie zullen er nieuwe beroepen ontstaan en oude verdwijnen. Omdat deze ontwikkelingen van grote invloed zijn op het leren, leven en werken, vraagt dit niet alleen om de overdracht van (ICT-)kennis en vaardigheden, maar ook om de ontwikkeling van competenties en de persoonlijke vorming van kinderen. Daarom zetten we op Windekind in op de ontwikkeling van competenties als samenwerken, creativiteit, samenwerken en zelfregie en -reflectie. Hierdoor ontwikkelt een kind een sterke identiteit, waardoor het stevig kan staan en wendbaar is in de veranderende omgeving.